Gondolatok a marketingről
Mennyit ér a pénz?
A marketing egy olyan világ, mely behatol a tudatalattinkba, akár akarjuk, akár nem. Vásárolj, szerezd meg, gondoskodj a családodról, egészségedről stb.
Természetesen pénzről szól az egész, és nem olyan értelemben, hogy nekünk, vásárlóknak, ügyfeleknek több maradjon a pénztárcánkba. Ellenkezőleg: minél több legyen a fogyasztásunk, minél többet költsünk el a bevételeinkből, hogy az anyagi javak bizonyos helyre vándoroljanak. Hogy hová? Azokhoz, akik leginkább ki tudják aknázni a lehetőségeiket, hatnak ránk.
A marketing eszközeit alkalmazzák pl. a civil szervezetek, amikor a gyermekbántalmazás vagy a családon belüli erőszak ellen kampányolnak. Hasonlóképpen egy színházi előadás, vagy egy egészségvédelemmel kapcsolatos program népszerűsítése a cél.
Nem én találtam fel a spanyol viaszt: a politikai életben a marketing eszközeivel hívják fel figyelmünket valamire, és hallgatnak el tényeket, amik befolyásolhatják véleményünket. Az emberek felfigyelnek a drámai eseményekre, tragikus sorsokra, cukiságokra. Természetesen a hírműsorokat mindenki maga választja meg, mit néz: szívesebben hallgatjuk a magunk véleménye szerinti közleményéket, melyek megerősítenek a magunk igazában. A tőlünk ellentétes nézőpontot nagyon ritkán hallgatjuk meg reális figyelemmel. Ezért ne is csodálkozzunk azon, ha a véleményünk, pártállásunk nehezen változik. Mitől is változna? Az információözön sokszor a magunk saját tapasztalatainkat is felülírják. Talán a sok-sok nézőpontunktól ellentétes hír, amelyek valahogyan, kitartóan mégiscsak eljutnak hozzánk.
Saját tapasztalatom: végtelenül elégedetlen voltam az aktuális kormányon lévő párt tevékenységével. Politizáló ismerőseimmel egymás ellenére erősítgettük a magunk igazát. Közben egyre erősebben zúgott a kormánypropaganda, mely azt hangoztatta, hogy "Egyre jobban élünk!". Azt vettem észre magamon, hogy kezdem elhinni, hogy valóban jobban élek. A sok-sok szlogen, hangzatos szöveg, melyek elérték az ingerküszöbömet, közel jutottak a célhoz. Természetesen a cél a szavazatom megnyerése (az ország lakosságának minél nagyobb részének szavazatának megnyerése).
A marketing eszközeivel találkozunk amikor könyvet vásárolunk. Ismerek olyan szakembereket, akiknek az önmarketingje olyan hatásos, hogy a szakmai tudásukat magasan felülmúlja. Többször okoz csalódást tanár, óvónő, orvos, internetes szolgáltatók, munkatársak és vezetők.
Mit tehetünk? Igyekezzünk tudatosak lenni, ismerjük fel az eszközöket. Mérlegeljünk, hogy akarjuk-e, hogy hasson ránk. Törekedjünk arra, hogy megfontoltak legyünk az üzletekben, szorítsuk le az impulzív vásárlásainkat. Számunkra fontos döntések meghozatala előtt legyünk körültekintőek, minél több véleményt kellő nyitottsággal hallgassunk meg.