2012. sze 25.

Jóga: egy életstílus /Arati Santhanakrishnan esszéje/

írta: Élet - GyIK
Jóga: egy életstílus  /Arati Santhanakrishnan esszéje/


„Szereted az életet? Akkor ne vesztegesd el az időt, mert abból a dologból áll az élet.” — Benjamin Franklin

A felnőtté válás számomra egy nagy kalanddal ért fel. A világ másik felébe költöztem otthonról, messze a családomtól és a barátaimtól. Főznöm, takarítanom, tanítanom, kutatnom és órákra járnom kellett egyszerre. Belevetettem magam újdonsült életembe, de nemsokára a nyakamon voltak a határidők, úsztam a tennivalókban, és egyik találkozóról a másikra rohantam. Különféle időmenedzsment szakértők tanácsait megfogadva mátrixba rendeztem a feladataimat, fontossági sorrendet állítottam fel a teendőim között, terveztem és szerveztem. Aztán még többet terveztem, és még többet szerveztem.

Ahogy teltek-múltak a hetek és a hónapok, azon kaptam magamat, hogy tovább tart elvégeznem a dolgaimat, mint ahogy kellene. A teendőim listája gyakran hosszabb volt estére, mint amikor elkezdtem a napot. Ekkor végeztem el a Sri Sri Jóga tanfolyamot. Sok hasznos fogást sajátítottam el, de a legmélyebb benyomást az a tiszta lelkesedés és lendület tette rám, amit minden jógaóra után éreztem. Három napon át, minden jóga gyakorlatsor után azt vettem észre, hogy lelkesnek és összeszedettnek érzem magam — és ez kitartott egész nap. Hatékony voltam és segítőkész, ráadásul erőlködés nélkül! Kíváncsi voltam, hogy ugyanez az állapot minden nap megvalósítható-e, ezért kipróbáltam néhány dolgot, és csodák-csodája, működik! Most megosztom veletek ezeket a tippeket. Ez a lista mindig velem van.

  • Ha jól indul, akkor már a fele meg is van — kezd a napot egy kis jógával és meditációval. Néhány egyszerű nyújtó- és bemelegítő jógagyakorlat segít nekem ellazulni, a meditáció pedig felfrissít. Így tudom, hogy teljesen feltöltődtek az elemeim, és készen állok az előttem álló napra!

  • Mondja az elméd: „IGEN!” — A pozitív hozzáállás hozzásegít a sikerhez. A jóga pedig a pozitív hozzáálláshoz.

  • Az egyensúlyozás művészete — a jóga és az időmenedzsment is az egyensúlyról szól. A jóga oktatóm azt tanította, hogy a jóga testtartások, amelyeket felveszünk, legyenek stabilak és kényelmesek. Úgy tervezem meg a napjaimat, hogy elegendő elfoglaltságom legyen, ugyanakkor maradjon időm a kikapcsolódásra és szórakozásra is.

  • Az intuíció segít a fontossági sorrend felállításában — A „Napüdvözlet” egy nagyon hatásos jógagyakorlat, amelynek számtalan kedvező hatása van. Ezek közül az egyik, hogy fejleszti az intuíciót, azaz a helyes megérzéseinket. Ez segít abban, hogy a teendőidet bölcsen és előrelátó módon válaszd meg.

  • A délután két órás mélypont — Ebéd után testünk energiáit az emésztés köti le, ezért ilyenkor egy kissé fáradtnak és kedvetlennek érezhetjük magunkat. A „Jógikus Alvás” (Yoga Nidra) a szundítás legjobb módja. Kevesebb, mint húsz perc alatt mélyen kipihenheted magad, és frissebb leszel, mint egy energiaitaltól. Ráadásul egy cukor- vagy koffeinbomba nemkívánatos mellékhatásai nélkül.

  • Mosolyogj, mosolyogj, mosolyogj! — Időnként a dolgok tovább tartanak, mint ahogy arra számítunk, vagy nem várt módon alakul a napunk. Előfordul, hogy elkerülhetetlen csúszások történnek, vagy változások következnek be az utolsó pillanatban. De ahogy a jóga tanárom emlékeztetett rá, amikor erőlködtem, hogy a testemet a naukasa (hajó) testtartásban tartsam: csak mosolyogj!   

(Arati Santhanakrishnan az indiai Bangalore-ban született, és jelenleg az USA-ban végzi egyetemi tanulmányait. Tele van lelkesedéssel, lendülettel és „Igen!” hozzáállással. A doktori képzés végzése mellett éjszakánként írói szárnyait bontogatja.)

 

Szólj hozzá

önismeret jóga egészséges életmód életöröm konfliktuskezelés gondolatok az életről éltető energia