2017. már 02.

Gondolatok a marketingről

írta: Élet - GyIK
Gondolatok a marketingről

Mennyit ér a pénz?

Ma a reklám és a pénz szerepén agyalgattam. Eszembe jutott, mekkora hatalma van a marketingnek az életünkben. Bármerre nézünk, mindenütt befolyásolják a tudatunkat, hatnak érzelmeinkre. Teljesen nyitottan és célzottan, pl. plakátok, reklámműsorok, szórólapok. De ha mélyebbre nézünk, az már annyira nem nyitott, amikor a plakát vagy reklámműsor részleteit kidolgozzák: milyen szavakat használnak, milyen képekkel közlik a mondanivalójukat, milyen asszociációkat sugallanak, milyen érzelmeket keltenek bennünk. Azt hinnénk, hogy megnézünk egy szórólapot, elolvassuk a tartalmát, mindjárt kellőképpen informáltak vagyunk egy témáról, pedig nem így van: azt tudjuk, amit tudatni akarnak velünk.
Igyekszünk ellenállni a csábításnak a különböző akciók vásárlásra ösztönzésének, a pénztárnál felsorakoztatott hideg üdítők, édességek mind arra akarnak rávenni, vásároljunk többev_kocsi.jpgbet, és még többet. A színek alkalmazása akár az üzletekben, akár a termékekben, a vásárlás közben ért különböző hatások befolyásolnak bennünket.

A marketing egy olyan világ, mely behatol a tudatalattinkba, akár akarjuk, akár nem. Vásárolj, szerezd meg, gondoskodj a családodról, egészségedről stb. 

Természetesen pénzről szól az egész, és nem olyan értelemben, hogy nekünk, vásárlóknak, ügyfeleknek több maradjon a pénztárcánkba. Ellenkezőleg: minél több legyen a fogyasztásunk, minél többet költsünk el a bevételeinkből, hogy az anyagi javak bizonyos helyre vándoroljanak. Hogy hová? Azokhoz, akik leginkább ki tudják aknázni a lehetőségeiket, hatnak ránk.penzt.png

 

A marketing eszközeit alkalmazzák pl. a civil szervezetek, amikor a gyermekbántalmazás vagy a családon belüli erőszak ellen kampányolnak. Hasonlóképpen egy színházi előadás, vagy egy egészségvédelemmel kapcsolatos program népszerűsítése a cél. 

Nem én találtam fel a spanyol viaszt: a politikai életben a marketing eszközeivel hívják fel figyelmünket valamire, és hallgatnak el tényeket, amik befolyásolhatják véleményünket. Az emberek felfigyelnek a drámai eseményekre, tragikus sorsokra, cukiságokra. Természetesen a hírműsorokat mindenki maga választja meg, mit néz: szívesebben hallgatjuk a magunk véleménye szerinti közleményéket, melyek megerősítenek a magunk igazában. A tőlünk ellentétes nézőpontot nagyon ritkán hallgatjuk meg reális figyelemmel. Ezért ne is csodálkozzunk azon, ha a véleményünk, pártállásunk nehezen változik. Mitől is változna? Az információözön sokszor a magunk saját tapasztalatainkat is felülírják. Talán a sok-sok nézőpontunktól ellentétes hír, amelyek valahogyan, kitartóan mégiscsak eljutnak hozzánk. 
Saját tapasztalatom: végtelenül elégedetlen voltam az aktuális kormányon lévő párt tevékenységével. Politizáló ismerőseimmel egymás ellenére erősítgettük a magunk igazát. Közben egyre erősebben zúgott a kormánypropaganda, mely azt hangoztatta, hogy "Egyre jobban élünk!". Azt vettem észre magamon, hogy kezdem elhinni, hogy valóban jobban élek. A sok-sok szlogen, hangzatos szöveg, melyek elérték az ingerküszöbömet, közel jutottak a célhoz. Természetesen a cél a szavazatom megnyerése (az ország lakosságának minél nagyobb részének szavazatának megnyerése). cel.png

A marketing eszközeivel találkozunk amikor könyvet vásárolunk. Ismerek olyan szakembereket, akiknek az önmarketingje olyan hatásos, hogy a szakmai tudásukat magasan felülmúlja. Többször okoz csalódást tanár, óvónő, orvos, internetes szolgáltatók, munkatársak és vezetők. 

Mit tehetünk? Igyekezzünk tudatosak lenni, ismerjük fel az eszközöket. Mérlegeljünk, hogy akarjuk-e, hogy hasson ránk. Törekedjünk arra, hogy megfontoltak legyünk az üzletekben, szorítsuk le az impulzív vásárlásainkat. Számunkra fontos döntések meghozatala előtt legyünk körültekintőek, minél több véleményt kellő nyitottsággal hallgassunk meg. 

 

Szólj hozzá