2012. jún 22.

Önismeret, pozitív énkép

írta: Élet - GyIK
Önismeret, pozitív énkép

 

 
 
Önismeret.
Úgy gondolom, hogy túlzások nélkül állíthatom, hogy ez mindennek az alapja!
 
Először definiáljuk, hogy mit is jelent az önismeret:
Önismereten azt értjük, hogy az embernek áttekintése van saját személyisége összetevőiről, határairól és lehetőségeiről, ismeri viselkedésének a mozgatórúgóit, tudja, hogy mi van a  hátterében, motívumrendszerében, helyesen ítéli meg az emberi kapcsolatokban játszott szerepét, hatását.
 
Az önismeret alapkérdése: Ki vagyok én? Milyen vagyok én?
 
Az önmegismeréshez szükség van egy nagyfokú őszinteségre, hogy be tudjuk vallani magunknak azokat az igazságokat is, amelyek bevallása fájdalommal jár.
 
Az önismereti folyamatot jó esetben önelfogadás követi, ezért fontos, hogy mindig legyen egy megfelelő szakember, akihez tudunk fordulni, ha probléma merül fel!
 
„Gnothi szeauton: Ismerd meg önmagadat!”
Olvashatjuk a híres, görög delphoi jósda bejárata felett. Sok ember elzarándokolt ide, hogy megtudja, mit szánt neki az ég.
A bölcs delphoi jós azt felelte a kérdésekre: „Ismerd meg önmagadat és tudni fogod a sorsodat, mert a sorsod Te vagy. Nem külső erők uralkodnak rajtad, az istenek benned vannak, és jellemed, személyiséged alakítja, formálja jövődet. Változtass magadon és változni fog a sorsod is! Fogadd el magadat, és el tudod majd fogadni sorsodat is.”
 
Azáltal, hogy elindulunk az önismeret útján, bizony sok esetben átmenetileg nehezítünk az életünkön, hisz számtalan olyan dolog kerülhet a felszínre lelkünk mélyéről, amivel nem akartunk, nem mertünk vagy nem tudtunk szembenézni.
A jó hír, hogy ezen túl lehet esni, fel lehet dolgozni – újra és újra – és utána sokkal könnyebb lesz az életünk!
Mint ahogy szoktam mondani, „Önmagunk megismerése a legnagyobb utazás, a legfélelmetesebb felfedezés, a legtanulságosabb találkozás és a legcsodálatosabb élmény!”
 
Mi mindennel kell tisztába lennem ahhoz, hogy elmondhassam: ismerem önmagamat?
1.      Első és talán a legfontosabb, hogy tudom, hogy hová születtem, értem és elfogadom a családomat és a benne elfoglalt helyemet. Tudom, hogy milyen a szüleimmel való kapcsolatom és látom, hogy milyen mintákat mutatnak és azok milyen hatással vannak az életemre. Tudom hogy mit örököltem mind genetikailag, mind energetikailag.
 
2.   Tudom, hogy kik és hogyan hatottak rám az eddigi életem során. Látom a cselekedeteim következményét.
3.     Tudom, hogy milyen nehézségeket éltem át eddigi életem során és abból, hogy jöttem ki, milyen módszerrel/módszerekkel, kinek/kiknek a segítségével.
4.    Ismerem az erősségeimet és a gyengeségeimet. Tudom, hogy mi az amire építhetek és mi az amire nem.
5.     Tisztába vagyok vele, hogy mi a fontos Nekem, ismerem a vágyaimat és céljaimat és tudom, hogy mit vagyok hajlandó megtenni értük és mit nem.
6.      Tudom, hogy mire vagyok képes és mire nem?
7.      Mennyire fontos, hogy mit mondanak, hogyan mondják, és ki mondja? Stb.

Forrás: Női önmegvalósítás
 
Fontos, hogy a fenti kérdésekre tudjam a választ, hiszen akkor mi alapján tudnék dönteni arról, hogy mi a jó nekem? Mikor merre menjek? Milyen áldozatokat vagyok hajlandó hozni valamiért vagy valakiért?
 
Az eddig olvasottakból tehát láthatjuk, hogy milyen nagyon fontos az életünkben az Önismeret!
 
 
Hogyan ismerhetem meg Önmagamat, milyen úton, milyen módszerekkel?
 
Jobb, ha az elején tisztázzuk:
Rengeteg ilyen módszer van és mindegyik jó! De nem biztos, hogy Neked is mindegyik jó!
És itt jön az első számú feladat: meg kell keresned, hogy melyik tud segíteni Neked!
Neked, nem pedig a szomszédnak!!! 
Szóval el kell kezdened kutakodnod.
(Szinte biztos, hogy nem lesz elég egyetlen módszer, még ha az elején olyan tökéletesnek is tűnik! De ez nem baj! Tapasztalatom szerint, gyönyörűen lehet építkezni.)
Ahogy informálódsz a technikákról, egyre inkább érezni fogod, melyik az, ami jelen pillanatban a legközelebb áll hozzád.
Jó tanács: Amint megtaláltad rögtön vágj bele egy tapasztalt segítővel/terapeutával, ne halogasd, hisz a Te életedről a Te boldogságodról van szó!
Amikor pedig eljön az az idő, hogy úgy érzed, már nem haladsz, nem fejlődsz azzal a módszerrel, akkor keress egy újat, ami tovább segít utadon! Egyszerre csak egy, maximum két módszert alkalmazz, mert teljesen össze fogsz zavarodni, és bizony akár árthatsz is magadnak!
 
Felsorolok pár lehetőséget, amit jónak találok. Ezekről a módszerekről a későbbiekben részletesen fogok írni.
 
Tehát a lista:
-         Bach-virágterápia
-         Aura soma
-         Kineziológia
-         Pszichodráma
-         Numerológia
-         Pszichológus segítségének igénybe vétele
-         Hellinger-féle családállítás
-         Álomfejtés
-         Tánc (pl. hastánc, körtánc...)
-         Asztrológia

Szólj hozzá

párkapcsolat szeretetről önismeret bejegyzések konfliktuskezelés